Apa dengan blog ini?

Blog ini akan digantikan dengan www.hasnahmk.blogspot.com (tel: 017- 3016169)

Monday, March 22, 2010

Langkah mencuci wajah

Diana menyapu pembersih wajah ke mukanya sambil diperhatikan oleh Shikin. Diana dilihat mengambil sedikit krim pembersih lalu colek sedikit ke dahi, hidung, dagu dan pipi kiri dan kanan.

Shikin hairan melihatnya lalu bertanya, "Mengapa colek muka begitu? Bukankah lebih senang jika kau letak saja sedikit pencuci di tapak tangan dan gosok hingga berbuih. Kemudian sapu saja ke wajah? Cara itu lebih cepat! Cucian pun lebih menyeluruh. Mata, hidung, muka dapat dicuci sekali harung."

Diana senyum mendengar komen Shikin. Tiga jarinya ligat membuat gerakan membulat di seluruh wajahnya. Sambil membasahkan jarinya dengan sedikit air, dia menjawab, "Shikin, kita tidak perlu gunakan semua 10 jari kita apabila mencuci wajah. Memadai dengan hanya gunakan dua atau tiga jari kiri dan kanan bagi mencuci wajah. Jari tengah dan jari manis tidak akan menekan kulit wajah dengan kuat jadi kulit wajah terselamat dari digosok dengan kuat. Kotoran di wajah tidak perlu disental dengan kuat. Nanti cepat pula kendur kulit muka. Kita pasti mahu kulit wajah kita ini kekal baik selama mungkin!

Shikin tidak pernah mendengar pendapat seperti ini. Memang Diana kini bukan seperti Diana yang lama. Dulu, Diana pun seperti dia. Rajin memakai barang itu dan ini, tapi tidak pernah belajar teknik menggunakan sesuatu produk dengan betul, main belasah saja!

Semenjak dia menyertai Mary Kay, Diana nampak lain. Shikin pasti produk Mary Kay atau apa jua jenama sama saja. Semua untuk kebaikan, semua untuk kecantikan. Bezanya mungkin dari segi harga.

Shikin lihat Diana yang tadi asyik membuat gerakan membulat dari tengah dagu ke rahang, kemudian dari pipi ke arah telinga, selepas itu dia dilihat membuat gerakan membulat dari tengah dahi ke pelipis. Kemudian Diana menekan tiga kali di pelipisnya, lalu jarinya membuat gerakan ke tengah pangkal hidung lalu meneruskan gerakan membulat ke dahi kembali. Dia bertanya lagi, "Mengapa kau kulihat menekan pelipismu dengan jari tengahmu? Kusangka kau kata yang muka kita ini tidak elok dikasari!"

Dia menerangkan, "Ada nadi di pelipis ini. Bila kita tekan kuat sedikit di nadi itu, kita berasa lega sedikit. Inilah yang sering dilakukan apabila kita pergi membuat facial di kedai. Kemudian kau sendiri dapat lihat yang jariku membuat gerakan membulat bawah mata lalu bertemu di pangkal hidung, bukan? Ini adalah bagi membolehkan urutan tidak terputus."

Selepas itu, Diana menggosok bahagian batang hidungnya dari atas ke bawah sebanyak 10 atau 12 kali. Selepas itu dia menggosok kembang hidungnya lama sedikit bagi membuang bintik hitam dan putih.

Shikin hanya mengamati semua perbuatan Diana dengan rasa skeptikal. Bagaimana mungkin bahagian berbintik hitam yang selalunya dicungkil oleh beautician, boleh dilenyapkan dengan dengan hanya gosokan lembut pada wajah?

Kemudian Diana membasahkan kain pencuci muka. Kain diperah lalu dia mengelap wajahnya.

Wajahnya bersih dan bersedia untuk langkah seterusnya.

2 comments:

  1. eeiii... cam best je mary kay nih... teringin sangat nak try test... tapi ada perasaan takut yg menghalang... kulit saya sgt sensitif...

    ReplyDelete
  2. Mary Kay ni memang untuk kulit sensitif. Untuk pastikannya, MK suka bagi test dulu produknya menerusi kelas skin care ni. Masa kelas tu nanti, peserta akan diajar bagaimana mengurut wajah dengan betul. Kalau nak, sms jer. Kami ada buat kelas hari Jumaat ni, 2 April 2010 jam 5.30pm, di Jaya 33, PJ. Marilah join sekali.

    ReplyDelete