Apa dengan blog ini?

Saturday, February 6, 2010

Apa itu Rawatan Microdermabrasion?

Rawatan Microdermabrasion adalah untuk memperbaiki kulit berpori kasar, berparut akibat jerawat serta melicinkan kulit berbulu (flaky).

Mengapa kita mahu melakukan microdermabrasion?

Tujuannya adalah untuk membuang selapisan selaput di atas epidermis (kulit muka). Selaput ini dinamakan stratum corneum. Bila selaput ini dibuang, sistem kulit semulajadi akan mengintepretasikan yang kulit cedera. Jadi, secara semulajadi jugalah, sel kulit baru yang lebih sihat akan dihasilkan oleh badan kita sendiri menggantikan selaput yang sudah dibuang tadi.

Kebaikan microdermabrasion

Apabila selaput kulit tadi dibuang, permukaan kulit menjadi bertambah baik. Proses pembaikan kulit akan menghasilkan sel kulit baru yang lebih licin, nampak pun lebih cantik. Parut dan garis halus akan dilenyapkan. Selepas selaput dibuang, krim dan losyen (seperti serum dan moisturizer) menjadi lebih berkesan sebab boleh menerobos hingga ke bahagian dalam kulit.

Proses ini akan membuang sedikit kelembapan dari dalam kulit buat sementara waktu. Jadi, sapulah pelembap selepas melakukan microderma. Produk Microdermabrasion Set daripada Mary Kay mempunyai dua langkah penting ini.

Kajian menunjukkan rawatan microderma yang sering dilakukan memang dapat menggalakan lapisan bawah kulit yang baru tumbuh. Apabila ini berlaku, parut yang dalam akan hilang lama-kelamaan. Terdapat juga bukti yang menunjukkan bahawa kehilangan kelembapan buat sementara selepas proses microderma menyebabkan lapisan bawah kulit bekerja lebih masa dalam mengeluarkan sel kulit yang lebih sihat ke permukaan kulit.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi 0173016169.

No comments:

Post a Comment