Apa dengan blog ini?

Sunday, April 11, 2010

Nota selepas RJU & Career Conference 2010

Mary Kay bukanlah syarikat direct selling yang pertama saya join. Saya amat meminati kesihatan dan kecantikan. Jadi, syarikat yang menjual produk yang menyihatkan dan mencantikkan kulit terutamanya akan mendapat sokongan saya. Tapi Mary Kay berbeza.

Di Mary Kay saya berasa seronok. Saya tidak berasa tertekan untuk mendapatkan orang bawah. Dalam Mary Kay, ia menyeronokkan kerana saya berpeluang mendapatkan kulit yang cantik sebab produknya berkesan. Jadi orang nampak perubahan itu pada kulit saya.

Selain itu, kami sentiasa diberi training. Sesiapa saja yang join Mary Kay, boleh bertanya kepada mana-mana BC bagaimana menangani sesuatu masalah kulit. Tiada siapa yang akan berkata, "Saya team lain. Awak tanyalah orang atasan awak." Tidak kira apa bangsa sekalipun, apabila kita tanya, "Bagaimana awak melakukannya....," mereka dengan senang hati akan menjawabnya sekiranya mereka tahu jawapannya. Sisterhood dalam Mary Kay memang bagus.

Baru-baru ini saya sendiri baru selesai menghadiri kelas RJU, Red Jacket University. Recruitment, Education, Development. Ini adalah kelas di mana kami belajar bagaimana memantapkan team kami dengan mendidik dan mengasuh rekrut kami. Dengan pengetahuan yang baru ini, kami diberi bekalan bagaimana berkongsi pengetahuan kami dengan mereka. Kami diibaratkan acuan yang akan dapat membentuk sister-sister yang lain. Universiti ini sebenarnya mendidik kami supaya menjadi lebih kuat dan cekal dalam menghadapi pelbagai isu dalam memperkayakan kehidupan wanita lain. 

Selepas RJU, saya mengadiri konvensyen di mana tetamu istimewa EENSD Grace Kao berkongsi tips-tips yang membolehkannya mengutip komisyen sebanyak US$6 juta sepanjang kariernya dengan Mary Kay selama 19 tahun. Walaupun pendapatan bulanannya tanpa berbuat apa-apa dalam sebulan tetap membolehkannya mendapat income sebanyak RM120 ribu, beliau tetap melakukan apa yang kami lakukan, iaitu mengadakan kelas skin care.

Beliau yang sudah berada di peringkat tinggi pun masih turun padang dan melakukan perkara-perkara asas seperti mengadakan kelas facial hanya kerana beliau suka dapat menyentuh kehidupan orang lain. Inilah value atau nilai yang ditanam oleh Mary Kay ke dalam jiwa kami. Mary Kay berbeza kerana jualan bukan pertama pokok. Perkongsian maklumat adalah sebab sebenarnya. Luaskan pengalaman seseorang. Gembirakan hati seseorang.

Mary Kay's tagline - Enriching Women's Lives
My tagline dulu, 'Happy when customer is happy.'
Mary Kay mengajar saya - Happier when other people are happy.

No comments:

Post a Comment