Apa dengan blog ini?

Blog ini akan digantikan dengan www.hasnahmk.blogspot.com (tel: 017- 3016169)

Tuesday, April 13, 2010

Perkongsian SSD Ruby - Kedua

SSD Ruby memang sudah lama berkecimpung dengan dunia Mary Kay sejak 10 tahun yang lalu. Perjalanannya dalam bisnes ini penuh dengan pengorbanan dan air mata.

Pengorbanan adalah point kedua yang ingin saya sentuh dalam coretan kali ini.

Bisnes Mary Kay dapat dijalankan oleh sesiapa saja asalkan kita sanggup berkorban.

Pengorbanan yang dilakukan bukan main-main.

SSD Ruby bertanya kepada kami, "Siapakah di antara kamu yang sanggup ikat perut hanya kerana mahu menyediakan modal untuk membeli produk Mary Kay untuk dijual?

Ini kisah Ruby.

Beliau pernah bangkit pagi masak nasi lemak untuk dijual hanya untuk menyediakan modal membeli produk Mary Kay. Pernah makan sepinggan dengan suami kerana perlu ikat perut. (Ketika itu suami hilang mata pencarian, dirinya sendiri dibuang kerja). Ketika beranak kecil, angkut buai dan baby naik bas dan turun bas semata-mata mahu mengadakan kelas facial di pejabat Mary Kay yang lama. Buai digantung di surau. Baby dibiarkan tidur di sana, si ibu buat kelas di luar, selesai kelas, baby pun terjaga minta susu. Selepas disusukan (tiada duit untuk beli susu tin), baby ditidurkan semula, si ibu sambung buat closing of sales pula. Dua orang anak yang lebih besar dimasukkan ke taska yang bagus supaya dirinya tenang semasa meninggalkan anak dalam jagaan orang lain.

Ini kisah Ruby. Ini kisahnya semasa beliau masih baru memulakan bisnes ini.

Kisah kita bagaimana? Mungkin kehidupan kita tidak sebesar itu cabarannya. Ini bermakna kita berada dalam keadaan yang lebih baik daripadanya. Saya sendiri tidak pernah menyangka begitu susahnya sesetengah orang mahu berniaga.

No comments:

Post a Comment