Apa dengan blog ini?

Blog ini akan digantikan dengan www.hasnahmk.blogspot.com (tel: 017- 3016169)

Sunday, April 11, 2010

Perkongsian SSD Ruby - Pertama

SSD Ruby berkata sebab mengapa beliau memilih Mary Kay sebagai bisnes ialah kerana bisnes ini tidak memerlukan modal yang besar untuk memulakannya. Jika kita berminat membuka bisnes, tentulah kita memerlukan modal. Walau apa pun bisnes yang mahu diceburi, semua memerlukan modal, baik bisnes goreng pisang di tepi jalan, mahupun bisnes direct selling. Bezanya hanyalah dari sudut besar atau kecil modal yang diperlukan.



Aunty Aida pula berkata, jika kita benar-benar mahu membuka bisnes sendiri, dapatkanlah modal. Jangan harapkan wang gaji kerana wang gaji itu sudah ada allocationnya. Modal mungkin dalam bentuk simpanan. Jika tidak ada simpanan, pinjamlah duit orang lain. Pinjamlah daripada orang yang sayangkan kita, bukan pinjam dari sebarang orang!

Sebab kedua mengapa beliau memilih Mary Kay adalah kerana bisnes ini tidak memerlukan kita membuka kedai. Kita hanya perlukan lokasi untuk mengadakan kelas skin care. Lokasi itu pula boleh jadi rumah kita, rumah peserta skin care ataupun pergi saja ke ofis Mary Kay di Petaling Jaya.


Kita tidak perlu membuka spa kecantikan untuk menjual produk kecantikan. Kita tidak memerlukan mesin atau kepakaran untuk membuang blackheads atau untuk apa-apa pun kerana produk Mary Kay ternyata amat berkesan dengan hanya sapuan ke kulit saja!

Dalam Mary Kay, yuran menyertai adalah RM180. Sebagai balasan, kita akan mendapat pencuci wajah, pelembap dan bedak asas berkrim. Tiga jenis produk ini boleh digunakan sebagai tester bagi melancarkan bisnes kita.

Modal yang perlu disediakan bagi memulakan bisnes Mary Kay adalah lebih kurang RM1500. Dengan jumlah wang sebanyak ini, kita sudah dapat menyediakan produk asas bagi memulakan kelas skin care dan barang-barang keperluan yang lain.

Dengan produk asas ini, disertai dengan rajin mengadakan kelas skin care, Insya Allah kita akan dapat menjual dengan lebih berkesan, dapat berjumpa dengan ramai orang, sama ada yang kita kenal ataupun tidak.

Dengan jualan ini, dapatlah kita mengumpulkan modal dan roll semula wang itu untuk membeli stok baru.


No comments:

Post a Comment